Politik

Almedalsveckan i antågande och när drar någon i bromsen?

29 juni, 2016 3

Om några dagar sparkar årets största politiska spektakel igång, Almedalsveckan. Det som började med ett sommartal 1968 av Olof Palme har nu blivit platsen där politiker, offentlig sektor, näringsliv, 800 journalister och diverse intresseorganisationer samlas för att göra sin röst hörd. Det minglas, det hålls seminarier, debatter, frågestunder och så dricks det rosé och äts en hel del mat.

image

Allt betalat av någon annan.

En kontroll av veckans omfattning ger följande meny:

3 719 evenemang
1 706 arrangörer
Nästan 7 000 medverkande i evenemangen
55 procent av evenemangen är miljödiplomerade
83 procent av evenemangen uppfyller en eller fler tillgänglighetsområden. Tisdagen den 5 juli genomförs flest evenemang, 1 035 stycken. De vanligaste ämnena är vård/omsorg, barn/ungdom, hållbarhet, byggande samt klimat/miljö

Jag ser ett värde i att mötas och att diskutera saker som gör Sverige bättre. Men att ”alla” ska vara i Visby en vecka i juli känns mer som ett spektakel och det kostar en jävla massa pengar och jag riktar här blicken mot det offentligt finansierade. Exempelvis lade SIDA över 600 000 kronor på att vara där förra året. De ville visa besökarna en virtuell video på 8 minuter om deras verksamhet. Statligt finansierade Malmö Högskola skickade en ”Twitterkör” (som de definierade som ett demokratiskt och konstnärligt verktyg) till Visby, med mingel, mat och dryck.

2014 räknade tidningen Resumé fram att den offentliga sektorn brände 60 skattemiljoner på sin närvaro i Almedalen.

60 miljoner!

Staffan Heimersson har skrivit följande om Almedalen, med fokus på rosévinet:
“Jo, det passar i Almedalen. Rosé är okomplicerat, osofistikerat och lite bonnigt. Men det stärker argumenten. Partiledare kan inte prata politik utan att slira in på rosé. I ett rosérus slänger sig lobbyister, partiledare och fackföreningsmän, kommunikatörer och konsulter, näringslivshöjdare, höger och vänster, påtryckare och pratkvarnar från televisionen, stylister och strateger, narcissistiska statsvetare, opinionsmätare, mutkolvar och – värst av allt – eliten av rikets reportrar ner i världens största ormgrop.”
Klicka på Alice… Alice Bah åmar sig i Almedalen

Om näringslivet lägger miljoner på Almedalen har jag inga synpunkter på. Det får marknaden reglera. Men skattemedel ska spenderas med omsorg och 60 miljoner 2015, troligen några miljoner till 2016, är inte rimligt. Att politiker och journalister, de senare som ska granska politikerna, umgås med rosévinet som bas är ytterst tveksamt. Det skapar felaktiga relationer som i sin förlängning gör det granskande arbetet svårt.

Därför tycker jag Almedalen har spelat ut sin politiska roll och jag väntar på att det första politiska riksdagspartiet beslutar sig för att inte vara med. Det vinner skattebetalarna på. Det vinner politiken på och den journalistiska trovärdigheten segrar på sikt.

Med doft av rosé, //Öberg

Det finns 3 kommentarer

  • Jocke Dahlin skriver:

    Utöver det smaklösa slöseriet med skattepengar, hur har man resonerat kring säkerheten?
    Är det lämpligt att släpa dit så många politiker och journalister osv.?
    Ett tacksamt mål för dom som vill ställa till det för oss.

  • Tomas skriver:

    När du skriver att man ”umgås med rosévinet som bas” så visar det troligen att du aldrig varit på Almedalsveckan. För det är så långt från verkligheten man kan komma. Almedalsveckan är i första hand ett unikt tillfälle att delta i mycket intressanta seminarier av högsta klass och högsta relevans för näringslivet men framförallt för anställda i offentlig sektor (och till viss del politiker)

    Skulle man försöka gå på lika bra seminarier genom att resa runt på olika event, kurser mm så skulle det kosta mångdubbelt mer, Almedalen är kostnadseffektivt och kommunerna borde skicka fler av sina anställda dit. Men de vågar kanske inte eftersom sådana som du utmålar Almedalen som ett Rosémingel för politiker. Du som jobbar med event skulle kanske åka dit och kolla hur det funkar?

  • Larz Lundberg skriver:

    Inte säker på att din slutsats är helt rätt. Det är ca 35 000 personer som träffas, lyssnar på olika korta förrdrag, får ny information etc. Kan aldrig vara fel.
    Hälsningar
    Larz Lundberg
    Återkommande privat besökare på Almedalsveckan.