Johan Öberg

En historia värd att läsa om Tele2….

9 augusti, 2015 4

Kära läsare. Vill delge er en histora som utspelade sig för ca 1 vecka sedan.

Jag har haft Tele2 hemma i några år, inkluderat TV, sportpaket, telefoni, bredband, mobiler till barnen. Allt har dragit via autogiro och det blir en hel del ”småsummor” varje månad till olika postgironummer.

Så långt allt bra.

image

Bredbandsbolaget köpte Tele2’s kabel-TV nyligen och därmed upphörde den autogirobetalningen till Tele2 avseende TV och bredband. Barnen böt operatör på sina mobiler nyligen och därmed fanns det inga autogirodragningar kvar till Tele2….trodde jag!

I slutet av juli såg jag att Tele2 dragit 229 kr. Jag kontaktade Tele2’s kundtjänst via deras webchatt (en bra funktion) och det visade sig att de dragit för ett mobilt bredband. Detta bredband tecknade jag i juni 2011 för att ha hemma, och via en router ha WiFi. Men det visade sig ganska snart att kapaciteten var klen, så i juni 2012 ringde jag Tele2 och ville byta till fast bredband.

Det gick utmärkt, men i måndags via chatten, fick jag reda på att de fortsatt dra 229kr/månad eftersom jag inte sagt upp det mobila bredbandet. Jag påtalade till kundtjänsten att då jag byter från mobilt till fast bredband, innebär väl det rimligen att det mobila ska upphöra. Det menade inte kundtjänsten.

Jag gick upp i varv och undrade om hon förstod innebörden av ordet ”byte”, men den diskussionen ledde inte framåt. Jag påtalade att jag betalat 229 kr/månad i 3 år, dvs knappt 8 500 kr för en tjänst jag inte nyttjat och trott vara uppsagd.

Hon erbjöd mig generöst att plocka bort de tre månadernas uppsägning som avtalet innehöll och avsluta mitt mobila bredband redan i augusti. Jag svarade att det inte är intressant, utan sade att jag går högre upp i organisationen för att kräva min rätt. Chatten kopierades in i en wordfil och jag surfade ut på Tele2’s hemsida för att söka efter dess VD. Han heter Thomas Ekman och jag mailade honom, med chatten som bilaga, och förklarade läget samt att jag såg fram emot hans positiva svar om att återbetala ca 8 300 kr.

Bara 90 minuter efter mitt mail skickades, svarade Thomas!

Han bad om ursäkt och insåg det orimliga i ärendet och lovade lösa detta via sin sekreterare. Hon ringde efter ca 2 timmar, bad om ursäkt igen, tog mit kontonummer och i fredags var 8 300 kr insatta på kontot!

Bra jobbat Tele2! Världsklass (även om jag tvingades gå till VD) och det visar på att sunt förnuft och heder fortfarande finns inom näringslivet och även att en liten kund behandlas rättvist.

En solskenshistoria som jag gärna ville delge er.

Med doft av Frank //Öberg

Det finns 4 kommentarer

  • Irene Löthegård skriver:

    En riktig solskenshistoria! Roligt! Jag har inte haft samma tur med Tele2 men det är en så gammal historia så jag har glömt alla turer 🙂 En väl fungerande kundservice och reklamationshantering är A och O i alla verksamheter och där har väl IKEA varit ledande och vägvisare.

  • Jocke Dahlin skriver:

    Konstigt att inte fler företag ser reklamvärdet i att vända missnöjda kunder.
    Att du nu går ut o berättar om den positiva vändningen är reklam för Tele2 som är värt mer än 8500kr för dom.

  • Loco Barocco skriver:

    Problematiken är att de av svenskar utförda brottsdåd du nämner (utöver Jackie Arklöv som är från Liberia) begåtts under en tidsperiod på över 20 år, medan vi under bara det senaste året haft fler invandrarrelaterade brott. Mer behöver inte sägas.