Politik

LÄRARNA

16 december, 2013 4

Idag saknar nästan varannan lärare i matematik och fysik specialkunskaper i dessa ämnen. De skulle inte släppas över tröskeln till ett polskt eller finskt högstadium. Behövs det fler förklaringar till Pisa-resultaten?”

En lärare som varken behärskar sitt ämne, eller konsten att trollbinda elever, är sämre än ingen lärare alls. En sådan magister får barnen att tro att de är dumma, eller att matte är urtrist och omöjligt att begripa. Det är främst detta, inte storleken på klasserna, det fria skolvalet, eller ens utbyggnaden av mobilnätet, som är nyckeln till det svenska skolproblemet. Att aldrig i modern tid har Sverige haft så många oskickliga lärare.

Källa

2 citat från en artikel som sätter fokus på en sak som ingen politiker vågar viska om: Lärarna. Mediedrevet efter PISA-rapporten går efter Björklund, riskkapitalister, fritt skolval, höj skatten..

Men ingen, läs: INGEN har vågat ifrågasätta våra lärare som står i klassrummet. Så, alla sossar – Ska vi höja skatten (dvs er mirakelmedicin som löser alla tänkbara problem) eller ska vi fokusera på att ha lärare som kan sitt jobb? För visst borde vi kräva det till våra barn då vi samtidigt kräver att en rätt utbildad kirurg utför din operation?

Det finns 4 kommentarer

  • Göran Södergran skriver:

    Vilka tror du vill utbikda sig 4 år på högskola och sen jobba i ett jobb med så dålig lön? Man får naturligtvis det man betalar för.

  • Johan Öberg skriver:

    Det har ju att göra med kvaliteten på lärarutbildningen. För lite fokus på pedagogisk förmåga och kunskap hos lärarna anser jag. Skulle vi acceptera samma lama förhållningssätt inom t.ex läkarkåren? Snickare? Åkare? Självfallet inte och det är här artikelförfattaren i DN som jag refererar till har sin poäng. Men få vågar kritisera lärarkåren utan de flesta kritiserar politikerna. Tror inte det är kopplat till resurser på lärarhögskolan utan det är snarare kopplat till att vi accepterar vem fan som helst i att ansöka och bli lärare, bara de har poäng nog att komma in. Vi missar individen som söker platsen, dvs är det rätt sökandeprofil?

    • Göran Södergran skriver:

      Intagningspoängen är så låg att alla behöriga kommer in på lärarhögskolan.
      Det beror på få sökande.
      Det beror på lågt intresse av att bli lärare.
      Det beror på dålig lön efter 4 års högskoleutbildning.

      Högre lön = fler sökande = de ”sämsta” kommer inte in = mer kompetenta lärare utexamineras = resultaten förbättras.

      Kort sagt. Man får det man betalar för.

      I Enköping tajmar ju dessutom alliansen förträffligt.
      Pisa-rapporten visar på sjunkande resultat och kommunen kontrar med att plocka bort c:a 40 tjänster.
      Kan nån ge mig en förklaring hur detta gör att resultaten blir bättre?

      • Johan Öberg skriver:

        Det jag poängterar är att man i antagningen inte ser till de sökande, oavsett intagningspoäng. Vem som helst kan bli lärare, bara du har rätt intagningspoäng. Fokus borde ligga på poäng + personliga egenskaper. Alla blir inte bra lärare oavsett hur duktig du är eller hur hög lönen är. 50000kr/månad gör inte dagens lärare ett dugg bättre. En dålig pedagog är dålig, oavsett lön och resurser. Varför har man nu infört ”Förste lärare” som ska få ett lönelyft på 10 papp? Jag ser det som ett politiskt köttben för att blidka kritiken och lärarfacken. Lärare ska absolut ha bra betalt, men det ska vara kompetenta lärare med teoretiska OCH pedagogiska färdigheter.