Enköping, Politik

Nya sätt att nå väljare och (S) tror sig ha lösningen kring järnvägsunderhållet….

26 augusti, 2014 0

I Enköping kickstartade tre allianspartier (Centerpartiet frånvarande) en måndagsaktivitet, inkluderande YouTube-sändning och barmingel på krogen All In igår. Expressen kör sedan en tid tillbaka, i sin egen TV-kanal, något de kallar ”Politik & Bar” och här har alltså Enköpingsborna förärats med ett liknande koncept. Jag var tyvärr inte på plats, men kan i lokaltidningen Enköpings-Posten läsa att besökarna var till övervägande del de redan partitrogna anhängarna. Min känsla inför detta var att det skulle bli precis så, dvs partitrogna som ger varandra uppåtpuffar och ryggdunk. Det har ett värde såklart då det ger energi till våra politiker att fortsätta sitt viktiga arbete i att sprida sina budskap till oss informationshungriga väljare.

Det jag dock skulle vilja se på All In är utmanande debatter och inte ryggdunk och uppvisande av enighet inom tre allianspartier. Bjud in sossar, miljöpartister, vänsterpartister, centerpartister, nystart enköping och sverigedemokrater. Kör ett par ämnen/måndagskväll och gör kvällen till en paneldebatt med möjlighet för publiken att ställa frågor. Självfallet ska debatten modereras och ledas för att hålla ordning på partirepresentanterna. Då tror jag All In besöks av ”vanliga väljare” och det blir lite hetta i lokalen. Oavsett om detta sker eller ej, gillar jag initiativet av M/KD & FP då det är bra att partier söker nya vägar, nya kanaler m.m. i sina försök att nå ut med sitt budskap. Syns man inte – finns man inte och vi har många förstagångsväljare som är vana att söka kunskap via sociala medier, YouTube m.m. så här har treklövern definitivt hittat rätt format.

Igår kunde jag i nyheterna höra Stefan Löfven sprida ut 10 MDR till järnvägsunderhållet och komma med ett löfte att förstatliga densamma. Jag begriper inte hur järnvägen skulle bli bättre bara för att en järnvägsarbetare får lön från ett statligt bolag istället för ett privat. Det är väl knappast ägarfrågan som är det viktiga här, utan vad som ska göras, när det ska utföras, var och med vilka resurser. Regeringen lade i våras fram sin Nationella Transportplan, som bygger på infrastrukturpropositionen som riksdagen antog 2012. Den är rejält omfattande för den kommande tioårsperioden och i den finns t.ex 86 MDR avsatta för underhåll och drift av järnvägsnätet samt 200 MDR för byggnation av ny järnväg. Här kan du läsa mer om proppen http://www.svt.se/nyheter/val2014/200-miljarder-till-ny-jarnvag Att som Löfven göra sak av vem som utför dessa arbeten är för mig märkligt och visar prov på billigt röstfiske. Om du tror en järnvägsarbetare med statlig hjälm på huvudet och med en budget på 86 MDR gör ett bättre arbete än en arbetare med en privat hjälm på huvudet och 86 MDR i budget, tror du fel. Åter ser vi prov på (S)-utspel där tron på staten är större än tron på företag och entrepenörsskap, vilket är en av anledningarna till att (S) aldrig kan få min röst.

Med doft av 1435mm //Öberg

Det finns 0 kommentarer