Politik

SL vill ”chockhöja” och Leif Pagrotsky har lösningen….

19 maj, 2015 0

SL i Stockholm kan få en höjning av månadskortet till fruktansvärda 900 kr för en månad. Det är full fart i de sociala medierna och på t.ex. DN, Expressen om den katastrof som väntar Stockholmarna. 900 kr är i mina ögon kaffepengar om man ser till alternativen och vad de kostar.

Nu ger sig Leif Pagrotsky in i debatten, ni vet han som tidigare var minister i Socialdemokraternas regering, innan Alliansens 8 regeringsår.

Han säger bl.a. att ”kollektivtrafik är lika självklart nödvändig för en storstad som hiss är i höghus. Jag har aldrig sett särskilda avgifter med spärrar, vakter och kontrollanter för hissar utan deras kostnader tas ut smidigt på hyran för alla i huset, även av de i bottenvåningen eller de som använder trappan.” Pagrotsky jämför alltså kollektivtrafiken med en hiss och att den därmed ska vara kostnadsfri.

Han säger vidare.. ”En allt större del av kostnaderna bärs av resenärerna och en allt mindre del bärs av de som väljer andra färdsätt.”

Smaka på det mina vänner. Han tycker det vara märkligt att resenärerna ska stå för den större delen av kostnaden då man ska åka från A till B, istället för att de som INTE väljer kollektivt ska bära kostnaden.

Så om jag väljer att cykla i Stockholm ska jag ändå betala för de som väljer SL.

Han har såklart en lösning, käre Pagrotsky. En i sann socialdemokratisk anda givet svar: Företagen betalar!

Han vill bl.a. lägga en regional arbetsgivaravgift i Stockholms län som betalar SL. Som vanligt anser (S) att företag är något man bara kan plocka pengar ur, för att finansiera annan verksamhet, vanligtvis åt ett helt annat kollektiv. Att detta leder till minskat utrymme för företagen att anställa, expandera och utveckla sin verksamhet verkar han totalt missa.

Åter ser vi socialdemokrater som vill mjölka pengar ur den privata sektorn för att skapa ett samhälle där ingen annan betalar (än företagen). 900 kr skulle vilken medborgare som helst vara villig att betala på valfri plats i Sverige om turtätheten, smidigheten och det faktum att kunna åka motsvarande sträcka som från Södertälje till Norrtälje fanns.

Sluta gnäll Stockholmare och jag hoppas inte Pagrotskys förslag blir till verklighet…för företagarnas skull.

Med doft av galenskap //Öberg

Det finns 0 kommentarer