Enköping, Politik

Står allt rätt till i Enköping?

6 november, 2014 4

Har idag fått information som gör mig konfunderad. Informationen är obekräftad, men skapar frågetecken och funderingar…

Kvarteret Fältskären (Pausparkeringen) ska som bekant bebyggas med bostäder (bostadsrätter), affärslokaler samt ett parkeringshus. 2/3 av kvarteret ska byggas av (rätta mig om jag har fel), Andersson & Co i samarbete med Alm Equity. Den information jag har fått säger att kommunen sålt marken (eller byggrätten) till dessa två företag till ett värde av 18 miljoner. Det intressanta är nu att den arkeologiska utgrävningen bekostas av kommunen och inte av de som ska bygga. Mig veterligen brukar det vara byggherren som bekostar detta. Se t.ex på Stadshotellsgropen som står öde och inte bebyggs, för att PEAB inte vill bekosta den arkeologiska utgrävningen.

Hur kan det vara så att kommunen betalar dessa miljoner (kommer inte ihåg vad notan landar på…. 7-15 mille?) för en arkeologisk utgrävning när 2/3 av tomten ska byggas av ett privat företag?

Som jag skrev i början, är informationen inte bekräftad, men om någon av mina bloggläsare har information som kan bringa klarhet i detta, vore jag tacksam.

I övrigt konstaterar jag att nya majoriteten i kommunen (S) & (NE) vill bjuda på en timmes gratis parkering i centrala Enköping. Hur detta ska leda till intäkter för det fina Parkeringshus samma kommun avser bygga framgår dock inte.

Jag har även låtit förstå att Nystart Enköping (NE) vill bygga parkeringshuset längs Stockholmsvägen, efter Cykelhörnan bort mot Scoutstugan-hållet. Tror (NE) verkligen att Enköpingsborna vill gå 2-4 kvarter för att parkera sin bil då de vill uträtta sina ärenden i city? Det förslaget låter lika märkligt som det Centern föreslog innan valet, att grusa av en parkeringsyta på åkermarken mellan Bredsandskorset och Kaptensgårdarna…

Åter menar jag att parkeringshus inte ska byggas. Låt de som bygger nytt svara för att ordna boendeparkeringar, precis som alla andra får göra. Gräv ned dessa under markplan istället för betonghus i tre våningar på bästa A-läge.

Nu mina vänner blir det pulled pork!

Med doft av mat //Öberg

Det finns 4 kommentarer

  • Ida skriver:

    På tal om skattepengar, slöseriombudsmannen(kvinnan) är en av mina favoriter bland mina bloggbokmärken; http://www.sloseriombudsmannen.se/blogg-23947649

    • Johan Öberg skriver:

      Hejsan Ida! Jag läser den bloggen ibland och där lyfts många tokigheter upp kring hur politiker slarvar med skattemedel…. Senaste galenskapen är Förbifart Stockholm som MP/S stoppat, till en kostnad av 4 mille/dygn! Och detta väntas pågå till april 2015…. ina och dina pengar, rakt ned i avloppet.

  • Anders Wikman skriver:

    Hej igen, Johan.
    Jag vill så gärna att det vi gör i Nystart Enköping ska bedömas utifrån vad vi faktiskt gör och menar, så jag tar på mig rollen att förtydliga lite när jag tycker att du kommenterar utan att riktigt ha förstått läget.

    Du skriver: ”I övrigt konstaterar jag att nya majoriteten i kommunen (S) & (NE) vill bjuda på en timmes gratis parkering i centrala Enköping. Hur detta ska leda till intäkter för det fina Parkeringshus samma kommun avser bygga framgår dock inte.”

    Min kommentar: Avgiftsfri parkering i centrum kommer givetvis inte att ge intäkter till ett p-hus. Det är heller inte meningen. Därför framgår det inte. Vi inför nu de avgiftsfria parkeringarna i centrum snarast möjligt, långt innan ett eventuellt p-hus är på plats. Skulle det så småningom byggas får vi ta ställning till konsekvenserna. Dessutom är Nystart Enköping tydligt emot bygget av ett skattefinansierat p-hus. När det nu visat sig att kostnaderna för p-huset stigit från 105 till 160 miljoner kr finns det anledning att granska kalkylen och beslutet igen. Så att NE nu är med och inför avgiftsfria parkeringar i centrum behöver inte stå i motsatsförhållande till de andra partiernas tidigare beslut om ett p-hus som ännu inte börjat byggas eller ens upphandlats.

    Du skriver: ”Jag har även låtit förstå att Nystart Enköping (NE) vill bygga parkeringshuset längs Stockholmsvägen, efter Cykelhörnan bort mot Scoutstugan-hållet. Tror (NE) verkligen att Enköpingsborna vill gå 2-4 kvarter för att parkera sin bil då de vill uträtta sina ärenden i city?”

    Min kommentar: Nystart Enköpings åsikt är att den som bygger bostäder ska ansvara för parkeringsplatser åt de boende, gärna under husen. P-hus vill vi som sagt överhuvudtaget inte ha.

    Samtidigt är kommunen bunden av ett antal parkeringsavtal, där man ska tillhandahålla ett antal parkeringsplatser åt bland annat allmänheten (just nu på Paus-parkeringen). Det är inte trovärdigt att vara emot p-huset, samtidigt som ett stort antal p-platser försvinner från Paus-parkeringen när den bebyggs, utan att samtidigt ha en lösning på det problemet.

    Därför föreslår vi att man bygger flera och betydligt billigare öppna parkeringsdäck i flera plan (utan väggar och tak, som att parkera utomhus – men ”på höjden”) på olika ställen runt centrum. Bland de ställen vi föreslagit är den parkering som redan finns bakom Cykelhörnan, på Joar-parkeringen och utanför Hälsohuset. Dessa p-platser skulle kunna kosta under 100.000 kr/st att bygga,
    i stället för p-husets över 300.000 kr/st.

    De avgiftsfria parkeringarna mitt i centrum, som gärna får bli fler om vi anstränger oss lite ytterligare i planeringen, är givetvis till för de ärenden du beskriver. Men dessa öppna parkeringsdäck kan vara ett alternativ de gånger det är överfullt i centrum eller när man har lite långvarigare ärenden, och då bedömer vi att de 2-4 kvarter du nämner är ok för Enköpingsborna. För vad är alternativet? När vi får högtryck i centrumhandeln kommer det att behövs parkeringsplatser både i och nära centrum.

    Hör gärna av dig om du undrar något mer!
    Med vänliga hälsningar
    Anders Wikman

    • Johan Öberg skriver:

      Tack Anders för uttömmande och klara svar. Jag delar kanske inte din vision om de öppna parkeringsdäcken och de platser du avser bygga dem på. Dels pga att jag tror att parkeringssituationen inte blir så problematisk som du (och många andra politiker) beskriver. Om kommunen gör rätt från början och kräver att allt bostadsbyggande måste kopplas till t.ex 1 parkeringsplats/lägenhet (vilket ska ombesörjas av byggherren för nämnda lägenheter), avlastar det de kommunala ytorna avsevärt. Idag har vi en Pausparkering som inte sväljer fler än 30-40 bilar och jag uppfattar inte parkeringssituationen som kaotisk. Om Stadsterrassen fixar parkering för sina boende (vilket iofs är för sent nu, pga unika undantagsvillkor för Alm Equity), avlastar det ytterligare. Jag tror faktiskt inte på att Enköpingsborna och dess besökare parkerar på Joar-parkeringen och går till SkoAugust för att handla ett par skor eller till Sparbanken för att göra ett bankärende. Det är få som parkerar på Coop-parkeringen idag och promenerar till torget…. Dessa parkeringsdäck kommer inte att bära sig ekonomiskt med den centrumhandel vi har idag och inget tyder på att den kommer att öka i nämnvärd omfattning som ska leda till behov av p-däcksbyggande. Helt klart kommer det i framtiden att krävas fler parkeringsalternativ i takt med att kommunen växer och inflyttningen rullar på. Men att ta höjd för det idag, med rådande centrumhandel, känns som att köpa en 8-rumsvilla för ett nyinflyttat sambopar som eventuellt planerar att skaffa några barn i framtiden.

      Ha en bra helg Anders och stå på dig gällande att stoppa P-huset. 160 miljoner idag innebär att slutnotan landar på dryga 200 mille, vilket då innebär att ett betonghus för 400 bilar kostar mer än nya Munksundsskolan….och mellan dessa två byggprojekt är mitt val enkelt.

      //Öberg