Enköping

Stoppa EPA-traktorerna nu…..

9 september, 2015 5

Ni har sett dem krypa fram på vägen, i ca 30 km/h (ibland fortare såklart). A-traktorn, även i folkmun kallad EPA-traktorn. Lite begreppsförklaring kanske är på sin plats?
image
Den principiella skillnaden mellan EPA- och A-traktorn är att A-traktorn måste vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h +/- 10% medan EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). Bilen ska vara ombyggd så att det är uppenbart att den inte längre är avsedd för person- eller godsbefordran. Säte för en eller två passagerare bredvid förare får dock finnas. Bilens ordinarie förarhytt eller karosseri ska behållas men måste i förekommande fall kortas av så att utrymmet bakom framsäten inte kan rymma passagerare eller gods. Denna typ av fordon kallas fortfarande i folkmun för EPA-traktor.

Min uppfattning är att dessa fordon ökat i antal och de utgör ett hinder i trafiken. De framförs vanligen av ungdomar utan B-körkort, är ofta manipulerade och går lite fortare än 30 km/h. Inte sällan står de för en betydande del av den sk buskörningen på kvällar och nätter.

Dessa fordon har sitt ursprung från krigsåren, då det var brist på jordbruksmaskiner. Jag kan väl knappast påstå att det är samma brist av maskiner 2015… Förbjud skiten och låt trafiken flyta bättre. På köpet slipper vi busåkningen och miljön blir vinnare. image Det kan tyckas vara ett tecken på att jag blivit en gnällgubbe med ett inlägg som detta, men det bjuder jag på. Jag gör inlägget i all välmening för oss övriga trafikanter (och boende) i att slippa dessa ombyggda skitbilar på våra gator och vägar.

Med doft av bränt gummi //Öberg

Det finns 5 kommentarer

  • Fredriksson skriver:

    Några av de roligaste åren i mitt liv spenderades bakom ratten på min a-traktor. Den tog mig till skolan samt till mina sommarjobb. Den lärde mig att mecka och att få erfarenhet av trafiken. Jag blir lika glad var gång jag hamnar bakom en a-traktor! Underbara fordon!

  • Mikael Ågren skriver:

    Ja, nu var du allt lite gubbig..
    Personligen tycker jag att man inte ska ha så bråttom i trafiken, man hinner oftast fram ändå om man har lite framförhållning.

    Låt ungdomarna ha sina ”epor” ifred!

    Har du handskar på dig när du kör bil? Och keps?
    🙂

  • Jocke Dahlin skriver:

    Hmm, sätter nog hellre grabben eller dottern i en epatraktor än lätt mc när dom är 16 år.
    Epatraktorn har en vettig funktion för dom ungdomar som går i gymnasium och jobbar extra, och som har dåliga förbindelser kommunalt.
    Däremot så är ju grundidén med epan hopplöst förlegad.
    Fast även om dom tas bort så finns ju mopedbilarna idag också.
    Och buskörningen här ute består mest av 18 åringar som precis fått bil, samt mopederna som numera når upp i 100 knyck med lite katalogdelar.
    Så du får nog saker att reta dig på i trafiken även utan Epa och A traktorer.

  • Erik Liljencrantz skriver:

    A/EPA/moppebil har vissa baksidor, men ger trots allt fler framförallt yngre en möjlighet att transportera sig själva utanför kollektivtrafikens utbyggnad. Är dessutom emot förbudsmentalitet, och då utgör ett helt annat förbudsivrande ett mycket större problem i sammanhanget: *heldragna linjer* på alla möjliga och omöjliga ställen!
    I korthet så var heldragna linjer bra, men när de missbrukas – som flera hundra meter före varje kurva och 6 km sammanhängande på riksväg hemmavid – då blir de tillsammans med traktorer och A/EPA/moppebil klara trafikhinder, plus att de totalt urholkar den verkliga meningen – att varna för platser där är direkt livsfarligt att ens funderar på att passera något istället för som det nu blir:
    ”en vit linje som någon trafikbyråkrat målat för att vägen snart svänger”