Enköping, Politik

Strejkrätten bör ses över samt Bryggholmens nya ägare….

17 juni, 2014 0

Tågkonflikten i Skåne är nu inne på sin tredje vecka och det läggs nya varsel, vilket nu även riskeras omfatta andra fackförbund som inte har ett dugg med den här konflikten att göra. Hotell- och restaurangfacket (HRF), fackförbundet GS (skogs-, trä- och grafik), Elektrikerförbundet, Fastighetsanställdas förbund och IF Metall har varslat om sympatiåtgärder till stöd för Seko. Nästa förbund kan bli Byggnads där pressekreterare Matilda Ström säger att ”-Det är inte omöjligt. Vi kikar på det. Men när och hur är inte bestämt”. strejk Aftonbladet skriver idag att Målareförbundet varslar om sympatiåtgärder. Varslet berör sex anställda vid MPA Rostskydd Måleriproduktion från klockan 07.00 den 30 juni.

Jag anser att strejkrätten ska finnas, men den måste hanteras med försiktighet. Att dra in andra förbund är i mina ögon helt galet och det drabbar företag som inte har ett dugg med ursprungskonflikten att göra. Produktion stoppas, arbetsgivare och företagsägare står den överlägset största risken då deras verksamhet utsätts för hot som i slutändan kan äventyra hela företagets existens. En helt oskyldig företagare som t.ex. MPA Rostskydd Måleriproduktion, dras in i en konflikt och därmed kraftig ekonomisk förlust från dag 1 då varslet blir verklighet. Hen får stänga ner sitt företag och kan bara se på när en tågkonflikt(!) ska lösas och se sin måleriverksamhet idag och i framtiden ta stora och felaktiga smällar.

Jag kallar detta för direkt kriminella och maffialiknande metoder och bara för att det är fackliga organisationer bakom agerandet är det fullt lagligt. Detta är ett av skälen till att jag aldrig varit fackligt ansluten.

I övrigt gläds jag över att Bryggholmen nu fått nya ägare och de avser driva anläggningen i en positiv riktning. Jag vill minnas att oppositionen och andra ”proffstyckare” drev frågan starkt om att kommunen skulle köpa/ta över driften av Bryggholmen då stiftelsen som drev verksamheten kastade in handduken. Min åsikt har hela tiden varit att det inte är en kommunal angelägenhet och jag förordade en privat lösning. Mats Keijser (S) och hans partivänner samt polarna i V drev linjen att kommunen skulle ”ta sitt ansvar”.
stiftelsen_top_01
Jag kan bara konstatera att den styrande Alliansen fattat ett korrekt beslut och besparat oss skattebetalare ett engagemang i en verksamhet som knappast kan anses vara kommunalt viktig. Är (S) & (V) idag nöjda med utfallet av Bryggholmsfrågan eller driver ni fortfarande frågan om en kommunalt driven verksamhet där? Jag kan inte värja mig från att dra likhetstecken med SAAB Automobile där regeringen vägrade engagera sig i ett ev statligt övertagande, samtidigt som oppositionen drev frågan i en riktning om att staten skulle pumpa in pengar för att trygga jobben i ett företag som sedan länge dragit sin sista suck.

Med doft av klokhet //Ö

Det finns 0 kommentarer