Pengar & Börs

Volkswagen – Dass Auto och inte Das Auto….

24 september, 2015 2

11 miljoner bilar…vad vi känner till idag. 11 miljoner bilar är manipulerade på ett sätt som gör att de släpper ut mer skit än vad testerna visat. Volkswagen sparkade sin VD idag och att han inte haft vetskap om detta är rent skitsnack. Detta är inget som en liten ingenjörsgrupp påtat ihop själva i VW’s källarvåningar, utan detta är garanterat sanktionerat upp i bolagets högsta ledning. Därför är skandalen allvarlig, inte bara för VW, utan tysklands hela bilindustri (och därmed Tyskland). Tyskland har alltid stått för kvalitet och perfektionism. Nu klingar de orden beskt i mångas gommar.

VW har initialt satt av 60 miljarder för att rätta till detta och jag tror vi bara sett toppen av soptippshögen… mer kommer, var så säkra. Och inte då bara inom VW, utan fler fordonstillverkare kommer att få se sina aktiekurser rasa.

Jag blir personligen jävligt förbannad på tilltag som dessa. Företag som gör precis vad som helst för att nå positionen # 1 i världen. Hur svårt kan det vara att driva ett företag med ärliga avsikter? Att stå för de värderingar man säger sig ha? Att leverera kvalitet och inte bara säga att man levererar kvalitet.

Jag har alltid haft kvalitet som ledstjärna i mitt nuvarande och tidigare yrken. Jag har bara arbetat för företag där jag kan identifiera mig med dess värderingar gällande kvalitet och trovärdighet. Att jobba med kvalitet är enkelt, för då litar du på varan så pass mycket att du kan sätta hela din personliga prestige och trovärdighet på spel. För det är genom din person du säljer. Litar kunden på dig, litar de på produkten!

image

Om jag var anställd på VW idag, skulle jag personligen skämmas som en hund. Inte för att det på något sätt kan lastas på mina axlar avseende det som nu skett, utan för att jag trodde på att bolaget levererade det de faktiskt lovade. Om jag vore anställd skulle jag visa mitt missnöje genom att söka mig bort från bolaget, utan minsta tvekan.

Jag äger en VW Polo, diesel, DSG-låda och skattebefriad i 5 år för den har ett utsläpp under statens gräns för vad som klassas miljöbil. Min känsla är idag att jag inte åker i en miljöbil, utan en bil som spyr ut mer skit än vad VW garanterat i sin dokumentation. Jag köpte den inte av miljöskäl, men att ha det som ”bonus” kändes bra då jag slog till.

Jag hoppas denna skandal blir en väckarklocka för de företag som säger sig stå för kvalitet, men simmar i grumliga vatten i jakt på profit och ära. Jag kommer inte att köpa en VW nästa gång, tyvärr. Jag gillar egentligen VW’s modellprogram, men nu ogillar jag företaget och hur de på ett utstuderat sätt fört minst 11 miljoner köpare bakom ljuset.

Det räcker för mig.

Med doft av avgaser //Öberg

Det finns 2 kommentarer

  • Erik Liljencrantz skriver:

    Det verkar vara en monströs skandal, samtidigt undrar man lite, kan det vara så att VW själva inte gjort detta utan förlitat sig på en underleverantör som ”programmerat lite för smart”? Och om det är så, har denna underleverantör uppdrag för fler bilmärken? Var visst någon BMW-modell som fick aktiekursen även i det bolaget att skaka igår…

    Rent programmeringsmässigt är jag annars full av beundran över att i programvara lyckas upptäcka att testcykel körs och då minimera utsläppen eller ”buffra upp” utsläpp till senare. Fusk, javisst, men som sagt, programmeringstekniskt avancerat!

    Och om det faktiskt går att reducera utsläppen en period kanske det skulle vara en ”feature” istället: tryck på ”släpp inte ut-knappen” vid passage av innerstan/skolan/parken eller så.

  • Kurt Holmgren skriver:

    Har en VW Golf -09 TDI , känner samma frustration.
    Till råga på allt fortsätter VW med samma reklam på TV ”Das Auto”.
    Skulle någon ha kurage att starta ett forum med titeln ”DassAuto” ?